zondag 4 april 2010

Inrichting Shops

Carolien Brouwer

Afgelopen week hebben we ons bezig gehouden met de inrichting van twee kleine shops. Eén shop is geplaatst in de school (daar komen veel buitenlandse bezoekers), de andere in het kantoor van The People Improvement Organisation. Dankzij de vele donaties van onze vrienden en kennissen hebben we uiteindelijk o.a. prachtige vitrines en nieuw materiaal voor de workshop kunnen kopen. We willen langs deze weg iedereen die ons heeft gesteund nogmaals hartelijk bedanken voor de fantastische bijdragen. Zonder deze steun hadden we nooit zo snel de shops kunnen neerzetten en inrichten. De donaties die wij hebben ontvangen zien we als een positieve bevestiging van onze missie en de activiteiten van The Cambodian Project. Voor ons is deze ondersteuning een enorme aanmoediging om door te kunnen gaan met het belangrijke werk van dit project.

Het kopen van de vitrines was een hele uitdaging! Ik ben natuurlijk in de ogen van de Cambodjanen een toerist, want ik ben blank en spreek geen Khmer! Met als nadeel dat alle prijzen gelijk twee keer zo hoog worden. Natuurlijk ben ik mij vroegtijdig gaan oriënteren in Phnom Penh, om te kijken hoe duur de vitrines zouden zijn en om te bepalen waar ik de beste prijs zou krijgen. Ik had genoeg informatie verzameld om tot actie over te gaan, maar de uiteindelijke koop heb ik toch aan Sreyla overgelaten. Als Cambodjaanse heeft zij meer invloed op de onderhandeling en dat is gebleken! Uiteindelijk hebben we de vitrines voor bijna de helft van de prijs kunnen aanschaffen. Kijk, dat zijn nou de kleine dingen waar wij hier blij van worden!

Samen met de leerlingen van de workshop hebben we de vitrines ingericht. Het bijzondere aan het hele verhaal is dat de leerlingen nu beseffen dat ze iets heel moois aan het doen zijn. Althans zo voelt het voor mij. Omdat ze hun werk in de vitrines zien liggen en de verkoop daadwerkelijk is gestart, bestaat bij hen de trotse gedachte: “Kijk eens, dat zijn de sieraden die ik heb gemaakt!”. Dit geeft vanzelfsprekend heel veel zelfvertrouwen. Ook op school kunnen ze nu met trots aan de andere leerlingen laten zien wat ze al die weken hebben gedaan in de workshop. Het effect hiervan is dat deze leerlingen op hun beurt gemotiveerd raken om onze workshop binnenkort ook te gaan volgen.

De verkooplijsten zijn gemaakt, de kettingen en sjaals zijn fraai uitgestald, mooi verpakkingsmateriaal met prachtig lint is aanwezig! En zo wordt het een echt feest om in de kleine shops onze sieraden te kopen!

Geen opmerkingen: