woensdag 10 maart 2010

Weekje 'Vakantie'

Carolien Brouwer

We zijn inmiddels alweer beland in de vijfde programmaweek van The Cambodian Project. De leerlingen zijn begonnen met een nieuw ontwerp: sjaaltjes. Ik denk dat dit een echte hit kan worden. De sjaals zijn gemaakt van Cambodjaanse zijde met een ketting gewikkeld om het midden van de sjaal. Het ziet er fantastisch uit!

De eerste resultaten mogen gezien worden. De meiden vinden het wel een moeilijk ontwerp om te maken, maar zijn bijzonder enthousiast in het aangaan van deze uitdaging. Ik merk dat ze het rijgen van kettingen vele malen leuker vinden, die zijn immers snel klaar. Bij het maken van de sjaaltjes moeten ze hun aandacht er echt bijhouden, wat voor sommige leerlingen nog wel eens moeilijk is.

Ik had voorgenomen om in de nieuwe week verder te gaan met het maken van de sjaals. Toen ik echter maandag klaar stond om naar school te gaan, belde Aster van The People Improvement Organisation mij op. Zij informeerde mij dat de kinderen geen les zullen hebben omdat ze worden verwacht op school om examens af te leggen. Ik was natuurlijk wel even verbaasd, dat hadden me ze toch ook voor het weekend kunnen zeggen?! Maar goed, ik keerde weer snel terug in mijn zen modus want zo werkt het in Cambodja! You have to get jused to it! In dit land zijn hele andere dingen belangrijk. Dus je vooral niet druk maken, want dan word je hier niet gelukkig.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik achteraf blij was met de lesvrije week. Het gaf mij de gelegenheid om me met andere zaken bezig te houden. Ik had weer tijd om rond te kijken en nieuwe inspiratie op te doen. In alle rust kon ik mij bezighouden met het bedenken en het ontwerpen van nieuwe sieraadmodellen, materiaal inkopen en voorbeelden maken. Overigens is het inkopen van materialen in Cambodja makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn weinig variĆ«teiten beschikbaar en voor echte kwaliteit moet je markt en steeg afzoeken om het te krijgen. Dat heeft natuurlijk ook wel weer zijn charme! De beschikbaarheid van de verschillende soorten materialen (stof, glas, steen of hout) is beperkt en hangt af van de import uit bijvoorbeeld China of Thailand. Voor het vinden van bv. textiellint heb ik een hele dag in Phnom Penh rondgelopen. Maar zoekt en gij zult vinden! Misschien is het een goed idee om de import uit Thailand zelf ter hand te nemen…

Geen opmerkingen: