vrijdag 26 februari 2010

Derde Week

Carolien Brouwer

Het word steeds leuker om les te geven in onze workshop. Ik heb veel meer zelfvertrouwen als ik voor de klas sta. De leerling en ik hebben het bijzonder naar onze zin en de band wordt elke dag hechter.

Dagelijks staan de leerlingen op mij te wachten wanneer ik om 12.30 uur binnenkom. Dan word ik door ze eerst even geknuffeld. Ook aan het einde van de lesdag krijg ik regelmatig stevige knuffels voordat de leerlingen weer richting huis gaan. Onlangs liep het meisje Seynet als laatste de klas uit, waarna ze toch nog even terug kwam om een dikke knuffel te geven. Al weglopende draait ze zich nog een keer om en roept: “ I love you teacher!”. Kijk daar doe je het voor!

In de eerste week hebben de leerlingen kettingen gemaakt aan de hand van verschillende voorbeelden die ik ze heb gegeven. Deze kettingen zijn bedoeld voor latere verkoop in onze toekomstige winkel in het People Improvement Organisation gebouw. In de tweede week merkte ik dat de groep snel leert en zelfs al in staat is om een eigen ontwerp te maken. Hierbij gaat het in eerste instantie niet of het een goed of slecht ontwerp is. Voor mij is het belangrijk dat ze leren hun creativiteit te gebruiken en zo de verschillende kleurcombinaties te kiezen en de ketting netjes af te werken. Deze week was echt leuk! Er kwamen zoveel leuke creatieve kettingen uit de handen van de leerlingen. Aan het einde van de tweede week hebben we alle kettingen gekeurd en met cijfers beoordeeld voor creativiteit, kleur, materiaalgebruik en afwerking. Volgens het plan zouden de leerlingen pas de volgende week beginnen met sjaaltjes maken. Maar we hebben toch besloten om een extra week te besteden aan het maken van de kettingen, omdat het goed gaat en de leerlingen echt in een ‘flow’ zitten.

In, inmiddels alweer, de derde week ben ik begonnen om in hele simpele taal de opzet van een businessplan door te nemen en uit te leggen aan de groep. Voor de leerlingen hebben we de naam ‘businessplan’ omgedoopt tot ‘shopplan’ om zo dichter bij de inhoud van de workshop te blijven. Samen met Robert heb ik een model ontwikkeld dat dient als een krachtig hulpmiddel bij het opzetten van een eigen winkel. Het model geeft een duidelijk overzicht van de belangrijkste activiteiten en onderwerpen (zoals b.v. klanten, leveranciers en omzet) waarmee ik de leerlingen kan helpen en een mogelijkheid kan bieden om verder na te denken over hoe hun eigen winkel er in de toekomst uit zal zien. Om het shopplan concrete handen en voeten te geven, zijn we met alle leerlingen naar de Russian Market gegaan. Daar heb ik ze verschillende opdrachten gegeven om hen zelf te laten nadenken wat er allemaal benodigd is om een winkel te starten. De leerlingen hebben natuurlijk genoten van het uitstapje naar de markt en ik hoop dat de opgedane kennis blijft hangen tot het laatste examen in april.

Op naar de vierde week!

Geen opmerkingen: