dinsdag 26 januari 2010

De Russian Market

Carolien Brouwer

Ik ben naar de Russian Market (Pasr Toul Tom Young in khmer) geweest om te kijken of ik daar de materialen voor de workshop vandaan kan halen. De tuk-tuk driver die mij naar de markt bracht gaf aan dat ik de ritprijs zelf maar moest bepalen. Dat klonk als muziek in de oren en hij had mijn rit gelijk te pakken. Hij was de eerste die dat aanbood...hoop dat er nog vele volgen! Ik heb hem gelijk gevraagd om voor de rest van ons verblijf in Phnom Penh het transport te verzorgen. Natuurlijk was dit ook voor hem een uitstekend aanbod. Hij dacht niet lang na en de afspraak was gemaakt.

Wanneer ik aankom op de Russian Market krioelt het van de mensen. Allemaal kleine marktkraampjes naast (en nog niet bovenop) elkaar. Hier kan je van alles krijgen tegen lage prijzen: voedsel, huishoudartikelen, merkenkleding (al dan niet gekopieerd), sieraden, boeddha beelden, stoffen etc. Ik heb goede zin vandaag, want ik ga tevens materiaal inkopen om zelf alvast voor de workshop te oefenen. Tenslotte ben ik de lerares en zal toch op een zelfverzekerde manier moeten laten zien hoe je de kettingen en sjaals maakt!

Ik weet precies wat ik nodig heb en bezoek doelgericht de verschillende marktkraampjes (heb o.a. zijden sjaals nodig). Blijkt dat markt overladen is met kraampjes waar alleen maar zijden sjaals worden verkocht. Zonder uitzondering, ze verkopen allemaal dezelfde zijden sjaals, dus dat moet qua prijsonderhandeling geen problemen geven. Toch merk ik dat je als je als blanke toerist snel geconfronteerd wordt met woeker prijzen. Naarmate ik meer interesse toon worden de prijzen hoger. Maar ik hou van onderhandelen, dus ben helemaal in m'n element als het om de beste aankoopprijs gaat! Uiteindelijk vind ik ook nog de kralen die ik zoek......dus ben helemaal tevreden!!

Als ik terugkeren naar het appartement, staat mijn tuk tuk driver trouw op me te wachten. Op hem kan je op bouwen!

Geen opmerkingen: